IKIGAI-METODEN

Kapitel 3: Hur du får din sida att dyka upp på Google

I det förra kapitlet valde vi ett ämne att skapa vår hemsida kring. Nu är det dags att visa dig hur du får hemsidan att visas på Google när folk söker. Det är ju så du kommer få besökare, som i sin tur leder till pengar för dig.

Hej igen!

Jag förstår om du är sugen på att hoppa in och börja komma igång med din hemsida redan nu.

Men innan vi börjar vill jag lära dig lite snabbt hur det funkar när Google bestämmer vilka sidor som ska visas i olika sökningar. 

Det är nämligen därifrån pengarna kommer.

Som tur är har vi bara ett kapitel kvar av teori innan det roliga börjar. 

Sedan får du ta dina första riktiga steg på resan mot frihet och platsoberoende!

Golden Retrievern hälsar dig välkommen till din nya laptop-livsstil.

Du minns kanske hur jag på första sidan av denna guide visade hur andra sajter får besökare till sina sidor via Google?

Varför satsar vi på Google och inte typ Facebook eller Instagram då?

Besökare som kommer via Google är ofta av ”högre kvalitet” än besökare från t.ex. Facebook eller Instagram, eftersom folk som söker på Google generellt är ute och letar efter något. 

På Google söker man ju som du vet med hjälp av ett eller flera ord. Dessa ord kallar vi för ”sökord” eller ”sökfraser”. 

Man kan ganska lätt se på sökorden folk använder om de är potentiella köpare (och därmed kan leda till provision för oss) eller ej.

T.ex. är någon som söker på ”vad står TV för” förmodligen inte intresserad av att köpa en TV just nu. Denna sökning är något vi kallar en ”informationssökning”. Personen är i det här fallet bara ute efter att få svar på en fråga, förmodligen av ren nyfikenhet.

Wikipedia på 1:a plats? Tydligt tecken på en "informationssökning"

Någon som söker på ”bästa 65 tums TV 2020” håller däremot på att undersöka TV-apparater, så denna person är betydligt ”varmare”. Det är alltså mer troligt att denna sökning slutar med ett köp än den första.

Här ser vi en dubbelgångare till vårt tidigare exempel - "bast-i-test.se". Att sajter som dessa dyker upp är ett gott tecken på att vi valt ett sökord med potential.

Till sist har vi någon som söker på ”köp samsung tv 65”. Denna visar med sin sökning att den är intresserad av att köpa en specifik TV. Denna person är varmast av alla och redo att plocka fram sitt betalkort vilken sekund som helst.

Annonser och PriceRunner? Denna typ av sökning har högst sannolikhet att sluta med köp av dessa tre exempel.

Så, hur gör webbsidor egentligen för att dyka upp när folk söker efter precis den produkt eller tjänst de erbjuder?

Hur Googles sökresultat funkar

Låt oss ta en titt på sökresultatet för sökningen vi kollade in sist – ”Köp samsung tv 65”.

Som bilden nedan visar är sökresultaten för denna fråga uppdelad i två delar:

Annonser

Sökresultaten högst upp är annonser – vilket du säkert redan känner till.

Dessa är platser som företag betalar för per klick för att få synas på.

När du klickar på en sådan annons i sökresultaten betalar alltså företaget vars sida du klickade på en avgift till Google, som tack för att sökmotorn skickade dig till deras sida.

Organiskt

De så kallade organiska resultaten under annonserna är ”vanliga” sökresultat. 

Dessa resultat är vanliga webbsidor (precis som den du kommer att skapa), och de betalar inte något till Google för att få synas där. 

De organiska resultaten försöker Google rangordna på relevans.

(Detta så att den mest relevanta sidan visas högst upp varje gång någon söker). 

För att åstadkomma detta har Google en avancerad algoritm.

Varje gång någon söker tar denna algoritm automatiskt hänsyn till en mängd olika faktorer och bedömer vilken sida som är mest relevant, och som därmed förtjänar att hamna först.

För att någon av dina artiklar ska kvala in och börja visas i Googles organiska sökresultat måste den besvara en viss sökfråga på ett bra sätt.

Om du skriver om ”lite allt möjligt” på en och samma undersida kommer det att bli svårt för Google att förstå vad den handlar om

Det du skriver blir alltså inte det ”bästa svaret” för någon möjlig sökning överhuvudtaget. 

Det är därför viktigt att du planerar det du tänker skriva så att varje inlägg svarar på en potentiell sökfråga.

Men hur vet du vad folk söker på?

Här är ett enkelt (och gratis) sätt att ta reda på det:

Så ser du vad folk söker efter på Google

Gå till Google och skriv in ett eller flera ord i rutan som har att göra med det ämne du tänkt skriva om. 

Notera hur Google automatiskt föreslår relaterade ord och fraser. 

Dessa är längre varianter på det sökord du skrivit in, och det faktum att Google föreslår just dessa visar att folk faktiskt söker på dem.

Dessa förslag visas i popularitetsordning, med det mest populära alternativet överst.

Den här informationen kan du använda till din fördel genom att använda ordet eller frasen som Google föreslår när du skriver ditt eget inlägg om detta ämne. 

Så varje gång du har en idé för en ny artikel på din sida kan du tänka:

 ”Hmm, jag undrar vad någon som vill hitta en artikel som min skulle skriva i Google?” 

och modifiera din artikel så att den innehåller rätt sökord – både i texten och huvudrubriken.

Hur du besegrar konkurrenterna med hjälp av SEO

Säg att flera olika webbsidor har valt samma ord att fokusera på och skrivit bra artiklar/guider om ämnet. Hur bestämmer Google vilken som ska hamna först?

Google fungerar med hjälp av en så kallad algoritm, som automatiskt räknar ut i vilken ordning olika sidor ska hamna i resultaten för varje sökning.

Så frågan vi bör ställa oss är följande: 

Hur får vi Google att tycka att vår webbsida förtjänar en bättre position än andra sidor?”

Svaret är att vi ”optimerar” vår sida efter vad Google anser utgör en bra webbsida.

Grejen är bara att Googles algoritm är väldigt komplex, och det finns över 200 faktorer som påverkar hur en webbsida rankar.

Konsten att hålla koll på dessa faktorer och kunna optimera en hemsida efter dem med målet att ranka högre på Google kallas sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO) på engelska. 

Detta är ett ämne folk brukar kalla mig något av en expert på. Jag har nämligen jobbat med SEO i flera år, på över 100 webbsidor, och lärt mig ett och annat på vägen. Så detta är definitivt något jag kommer att kunna hjälpa dig med när det väl blir dags. 

Men innan du kan optimera din sida och få den att generera besökare och pengar åt dig behöver du ju ha en sida till att börja med 🙂

I nästa kapitel kommer jag därför visa dig hur du skapar en webbsida och gör den tillgänglig för andra på internet.