I den här guiden kommer du att lära dig hur du skriver sökmotorvänliga artiklar som rankar högt på Google och uppskattas av både läsare och sökrobotar.
Vad menas med att skriva SEO-vänligt?
SEO står för Search Engine Optimization, vilket betyder sökmotoroptimering på svenska. Detta är konsten att få webbsidor att dyka upp högt i sökmotorernas sökresultat. Med sökmotorer menar man oftast Google, men det finns även andra, såsom Bing, YouTube, Amazon, Facebook, DuckDuckGo m.fl.
Att skriva SEO-vänligt innebär att skriva på ett sådant sätt att det blir tydligt för sökmotorer vad din text handlar om, och att din text är så bra att den förtjänar att visas högt upp i sökresultaten när någon söker på det ämne din text berör.
En sökmotorvänlig text är alltså en text som utifrån de ord och fraser som används kommunicerar en heltäckande förståelse för det ämne som behandlas.
När man skriver texter i SEO-syfte har man ofta ett primärt nyckelord – ett så kallat huvudsökord eller primärsökord, som man utgår från. Målet med artikeln är sedan att dyka upp så högt som möjligt i sökresultaten för detta- samt andra relaterade ord och fraser.
Hur skriver man SEO-vänliga texter?
När man skriver för webb behöver man skriva på ett lite annorlunda sätt än när man skriver uppsatser eller noveller. Att skriva SEO-vänligt innebär att skriva för två olika typer av läsare samtidigt: mänskliga användare med bristande koncentrationsförmåga och sökmotorers robotar.
Så här slår du två flugor i en smäll och gör båda dessa “läsare” nöjda:
Inkludera sökord och sökfraser
Vi människor har en förmåga att uppfatta kontext i skrift och tal. Vi kan alltså förstå vad en person syftar på även om den inte använder de korrekta termerna för saken i fråga. Till exempel kan vi göra skillnad på när en person talar om sin datormus eller sitt husdjur (en mus), även om han benämner båda med ordet “mus”.
Sökmotorer är dock inte lika bra på detta ännu – särskilt inte på svenska (även om de blivit betydligt bättre på senare år). Detta innebär att vi måste vara tydligare när vi skriver för webben än vad vi annars skulle behöva vara.
Det lättaste sättet är vara tydlig på är att få med sökordet och variationer på detta på flera ställen i texten.
Gör texten lätt att skumma igenom
De flesta webbplatsbesökare kommer inte att läsa din text med fullt fokus, från början till slut. Ofta kommer texten att läsas på mobilen, under tidsbrist eller samtidigt som läsaren gör annat. Ett av de vanligaste sätten folk läser texter på internet på är faktiskt att snabbt scrolla igenom dem och scanna av underrubriker efter den information man letar efter.
På grund av detta är det viktigt att man gör texten “scrollvänlig” med hjälp av underrubriker och styckeindelning.
Använd ett tydligt och enkelt språk
Försök att använda ett enkelt och tydligt språk när du skriver. Håll dina meningar korta och slagkraftiga. Målet är att så många som möjligt ska kunna läsa och ta in ditt budskap, så alienera inte en del av din målgrupp med komplicerade termer som många inte förstår.
Skriv gärna som om du pratade med en vän – utan att för den delen ignorera grammatiska regler.
Bemöt sökintentionen: Lös läsarens problem och ge denne vad den letar efter
De flesta som läser din artikel kommer att komma från Google. De kommer ha hittat din text när de sökt på något. När dina besökare befinner sig på din sida gör de alltså det av en väldigt specifik anledning – de letar efter något. Vare sig det rör sig om “snygga röda stövlar” eller “hur långt är det till månen” så är det en viss typ av innehåll man vill se.
I fallet med “snygga röda stövlar” förväntar sig besökaren någon typ av lista eller katalog med bilder på olika snygga röda stövlar, så hon så lätt som möjligt kan hitta ett par som hon tycker om.
Den som söker på “hur långt är det till månen” vill å andra sidan så fort som möjligt få tag på rätt svar på sin fråga, i ett längdmått som denne kan sätta i perspektiv (kilometer, mil etc.).
Om den som söker på “snygga röda stövlar” istället skulle få upp en artikel på 3000 ord som förklarar vilken roll röda stövlar spelat genom tiderna, följt av resultaten från en enkätundersökning där man frågat hundratals individer om hur snyggt de tycker att det är med röda stövlar på en skala från 1 till 10, så skulle denna besökare troligtvis klicka på back-knappen i sin webbläsare inom loppet av några sekunder.
På samma sätt skulle en artikel som gav ett luddigt svar på frågan om hur långt det är till månen, till exempel “det beror på”, inte heller göra denna sökare speciellt nöjd.
Av just denna anledning är det så viktigt att din artikel ger ett tillfredsställande svar på sökfrågan den riktar sig mot – oavsett vilken fråga det rör sig om.
Sådär, nu har vi bockat av de generella sakerna som är viktiga att ha i bakhuvudet när man skriver för webb. Låt oss nu gå igenom bästa praxis för hur man skriver SEO-texter – steg för steg:
1. Rubriken
En bra rubrik ska innehålla det exakta huvudsökordet en gång. Dessutom bör den fånga läsarens intresse och få den att vilja läsa artikeln.
För bästa möjliga resultat bör man försöka få med så många alternativa sökord och kombinationer som möjligt i rubriken – utan att det låter konstigt.
Några exempel på bra rubriker:
– Blästra trä – Såhär ska man inte blästra trähus!
– Höstkappor 2020: Säsongens snyggaste damkappor
– Kutterspån för häst och isolering säljes till bästa pris
2. De första paragraferna
De första paragraferna bör innehålla huvudsökordet i sin exakta form åtminstone en gång. Om artikeln går att sammanfatta på några meningar kan det vara bra att göra det redan i en av de första paragraferna.
Samma sak gäller om sökintentionen är en definition eller svar på en fråga som går att sammanfattas. Högst upp i sökresultaten vid sökning på många av dessa sorters sökfrågor visar Google så kallade Featured snippets, eller utvalda utdrag på svenska. Dessa tar upp en stor yta jämfört med övriga sökresultat, ger bra exponering och är en ”genväg” till toppen av sökresultaten för de sidor som lyckats ”svara på frågan” på bästa sätt:
3. Underrubriker och struktur
Syftet med underrubriker är att skapa en struktur i texten som är lätt för läsaren att skumma igenom. Dessutom är det ett bra sätt att visa Google att sidan behandlar ämnet i fråga i sin helhet. Detta bör få sökmotorn att ge mer “cred” till vår artikel i sökresultaten, särskilt för bredare sökningar där det är oklart vad exakt sökaren är ute efter.
Underrubrikerna kan i många fall med fördel vara olika frågor som har med ämnet att göra.
Man kan säga att varje underrubrik ska kunna stå på egna ben. Varje underrubrik kan betraktas som rubrik för sin egen sektion. En person som kastas in mitt i en artikel ska alltså kunna förstå vad respektive sektion handlar om enbart utifrån ovanstående underrubrik.
Genom att göra på detta sätt får man också naturligt in olika relaterade sökord och sökfraser i sina underrubriker, vilket är positivt.
4. Brödtext
Styckeindelning är viktigt för att göra artikeln mer lättläst och “lättskummad”.
Relaterade sökord, variationer och synonymer på huvudsökordet bör vävas in i brödtexten för att göra det ännu tydligare för sökmotorer att förstå textens sammanhang.
5. Kompletterande media – bilder och video
För att bryta upp texten och bättre illustrera det du skriver kan du med fördel lägga in bilder där det passar. Många av dina läsare kommer vara visuella typer som tar in informationen bättre om den ges i samband med en bild eller video.
Varje bild bör även få en så kallad alt-text som beskriver bilden på ett bra sätt. Alt-texten är en kortare text, vanligtvis på ungefär en mening, som sökmotorer och webbläsare använder för att förstå vad bilden föreställer. En bild med alt-text låter också blinda personer som använder hjälpmedel som skärmläsare få bilden uppläst för sig.
6. Listor
Listor är ett omtyckt och effektivt sätt att förmedla information på. Det finns två olika typer av listor.
Sorterade listor (Numrerade listor)
Numrerade listor är bra att använda dels när man vill rangordna saker och ting, och dels när man i rubrik eller inledning avslöjat hur många element som ingår i sin lista. Detta är ofta fallet i listartiklar som till exempel 25 långa dunjackor i stilren och praktisk design till höst och vinter 2020.
Osorterade listor (Punktlistor)
Punktlistor bör användas när ordningen på de olika elementen inte spelar någon roll. Ett par exempel är när man vill lista olika tjänster ett företag utför eller på vilka orter de är verksamma.
7. Innehålls-förteckning
Innehållsförteckningar eller “Hoppa direkt till…”-sektioner är ett bra sätt att i långa artiklar ge läsaren möjlighet att snabbt hoppa till den sektion de är intresserade av.
8. Länka till relaterade artiklar
Det är alltid bra att länka till artiklar som är relaterade till ämnet för artikeln i fråga, där det passar. I slutet av artikeln är det också bra att lägga in “LÄS OCKSÅ:” eller liknande, följt av en rubrik till en annan artikel du skrivit om något relaterat, med länk till denna artikel.
Så hittar du rätt sökord och sökfraser
För att artikeln ska bli så trovärdig och relevant som möjligt i Googles ögon är det viktigt att den innehåller relaterade ord och fraser som folk också söker efter. Vi använder främst tre metoder för att åstadkomma detta:
1. Ubersuggest
Ubersuggest.com är ett gratis verktyg som gör det enkelt att få ut relaterade sökord samt en uppskattning på antalet sökningar vart och ett av dessa ord får per månad. Så här använder du det:
Gå in på Ubersuggest.com, välj Sverige i dropdown-menyn bredvid sökrutan och skriv sökordet i fråga i sökrutan. Är sökordet du fått väldigt specifikt kan du skriva dess bredare variant (t.ex. “Studentskor” istället för “studentskor för tjejer våren 2021”).
Klicka sedan på “Keyword Ideas” i vänstermenyn och välj “Related”.
Här ser vi då en lista på relaterade sökord som kan vara bra att inkludera på ett eller annat sätt i artikeln du skriver. Ett bra sätt att väva in dem på är att göra dem till underrubriker / sektioner i artikeln. Till exempel kan en artikel om studentskor med fördel innehålla en sektion om “Vita studentskor” och en om “Studentskor sneakers”.
Dock kommer du inte alltid att kunna (eller vilja) använda dig av alla förslagen du får upp. (Till exempel känns det meningslöst att väva in “studentskor 2018” i en artikel för studentskor 2020).
2. “Alphabet Soup”-metoden
Denna metod går ut på att använda Googles inbyggda förslag för att få ut relaterade sökord.
Du går helt enkelt till google.se och skriver in ditt sökord i rutan, men istället för att trycka på Enter gör du ett mellanslag framför eller bakom ordet och börjar skriva olika bokstäver – en åt gången – för att se vad Google föreslår:
(Bakom)
(Framför)
3. Relaterade sökningar
När du genomför en sökning på Google från din dator föreslår sökmotorn ofta andra sökningar längst ned på resultatsidan. Detta är ytterligare ett sätt att hitta relaterade ord och fraser på:
4. Ta fram vanliga frågor kring ämnet med AnswerThePublic
För att ta fram längre frågor som folk söker efter kring ett visst ämne kan man använda sig av hemsidan answerthepublic.com. På denna underliga webbplats skriver du helt enkelt in ditt sökord alternativt i dess bredare form, väljer Sweden, Svenska och trycker på sök. Resultaten blir något i stil med detta:
Avslutande ord
Ibland är det inte lätt att få med alla relaterade sökord som krävs – men försök i alla fall! I de fall det absolut inte går kan du alltid göra en fuling och skriva något i stil med detta:
“Om du landat på den här sidan har du kanske sökt på något i stil med ‘[sökfras som är svår att få med på ett naturligt sätt]. I så fall har du kommit rätt!”