Det huvudsakliga sättet du kommer få trafik till din webbsida på är via Google och andra sökmotorer. Om du redan läst min demonstration av Ikigai-metoden förstår du nog på ett ungefär hur det här ser ut – från dess att någon söker till att Google väljer en sida att visa upp.

Men hur exakt får vi just vår sida att visas när någon söker efter det vi vill synas på?

Denna konst går under namnet sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO) på engelska.

Vi kommer i denna artikel att gå igenom i stora drag hur sökmotoroptimering faktiskt går till rent praktiskt. Först och främst rekommenderar jag dock att du läser igenom denna ordlista för SEO.

När du gjort det kan du läsa igenom de olika stegen till SEO nedan:

1. Sökordsforskning (Keyword research)

Det första steget när vi jobbar med SEO är att hitta bra ord och fraser att rikta in oss mot. Detta gör vi med hjälp av vår process för sökordsforskning som jag snart kommer att publicera här.

2. Innehållsskapande (Content creation)

I detta steg skapar vi de sidor som vi kommer visa för Google och be dem visa upp för de sökfrågor vi identifierat i föregående steg.

3. Länkbygge

Google fungerar som en slags stor popularitetstävling. Ju fler röster i form av inlänkar din webbplats har, desto högre rankar den.

Det är dock inte bara antalet länkar som räknas – kvalitén på länkarna är minst lika viktig. Länkar från sidor som flera andra sidor länkar till är värda mer än länkar från sidor som inte har några länkar till sig.

Ditt jobb som webmaster kommer därför att delvis bestå av att övertyga andra sajter att länka till dig.

4. Löpande optimering

De ovanstående delarna kommer troligtvis inte lyckas ta oss till toppen för varje sökord. Därför kommer vi även löpande optimera av vår webbplats och våra artiklar. Detta gör vi med hjälp av statistik från Googles egna verktyg Analytics och Search Console.

Nu när du vet ungefär hur vår SEO-process går till är du redo att ge dig in på första steget, där vi kommer att planera vår sajt och hitta bra och fraser att fokusera på.

Ordlista SEO och Webb

Trafik = Besökare till din webbplats.

Webbplats / Sajt / Site / Website = Ett samlingsord för alla unika sidor på din webbsajt. Allt som ligger på din domän är en del av din webbplats.

Sida / Undersida / Page = En enskild sida på din webbplats (t.ex. Kontakta oss)

Inlänkar / Backlinks = Länkar som leder in till din webbplats, d.v.s. från en annan webbplats till din egen.

Innehåll / Content = Det som utgör syftet med själva sidan. Oftast text, bild och/eller video som bidrar med någon typ av information eller underhållning.

Sökintention / Search Intent = Syftet bakom varför någon söker på ett visst ord eller en fras. Till exempel är sökintentionen för sökfrasen ”väder idag” att se vilket väder det är på den plats personen som söker befinner sig på just nu. Någon som söker på ordet ”katt” är troligtvis inte intresserad av att köpa katt (även om de skulle kunna vara det). Mer troligt är att de är ute efter att läsa mer om detta djur, alternativt att se bilder eller videor på katter. Det är alltså väldigt viktigt att rikta in sig på ord med rätt intention om målet är att tjäna pengar på sin webbplats.

Sökordsforskning / Keyword research = Processen att leta efter och identifiera bra sökord och sökfraser att försöka ranka för.

Indexering = Google har ett gigantiskt index, vilket är en stor databas över alla sidor Google känner till. När Google lägger till en sida i detta index kallas det för att sidan indexeras, och processen kallas indexering.

Webmaster = Person som hanterar en webbplats. (Du)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *