SEO är sökmotoroptimering och kan i de flesta fall löst översättas till vardagligt språk som ”konsten att komma högt på Google”. Visst, sökmotoroptimering handlar inte bara om Google. Det finns faktiskt fler sökmotorer än så, till exempel Bing, YouTube, Amazon och Facebook – men eftersom ”stora G” är så populär bland internetsurfare är det just denna sökmotor som är viktigast för de flesta företag (och personer) att synas på. Vissa personer, som exempelvis jag själv i mitt företag SEO Uppsala, har som yrke att föra hemsidor till toppen av sökresultaten och därmed driva besökare till olika företags webbplatser. Detta kan låta lite konstigt för många men behovet av denna tjänst är ganska lätt att förstå när man tänker på hur många företag som finns och hur många nya som skapas varje dag. Alla vill de ha kunder och en gemensam nämnare för de flesta branscher är att blivande kunder inleder sin resa just på olika sökmotorer, genom att exempelvis googla på sökmotoroptimering Uppsala.
Vad betyder SEO?
SEO betyder ”Search Engine Optimization” vilket blir sökmotoroptimering på svenska.
Vad är SEO optimering?
SEO optimering är en felaktig term som inte sällan används av folk som har en begränsad förståelse för vad sökmotoroptimering är och vad SEO står för. Om man skriver ut SEO optimering blir det ”Search Engine Optimization Optimering” vilket som du ser blir lite konstigt eftersom man har optimering två gånger – en gång på engelska och en gång på svenska. Så säg sökmotoroptimering eller bara SEO i fortsättningen – inte SEO optimering!
SEO – Hur gör man?
Off-page SEO (länkar)
Inom sökmotoroptimering räknas länkar från andra webbplatser till din som röster. Ju fler och ju mer relevanta och trovärdiga sajterna är som länkar till dig desto bättre. För att se vilka som länkar till dig finns det flera olika program att använda. Några sådana SEO-verktyg värda att nämnas är Ahrefs, Google Search Console och Domainstats.