IKIGAI-METODEN

Kapitel 2: Välj din nisch

I det här kapitlet kommer du lära dig exakt hur du hittar och väljer ett ämne, eller en nisch, att bygga din webbplats och blogg kring.

Vi kommer även att gå igenom vad IKIGAI betyder.

Detta avsnitt sätter ribban för hur mycket du kan tjäna, så läs noga…

Vet du vilka de två vanligaste misstagen folk gör när de startar en webbplats är?

1. Man kopierar kända influencers och skapar en ”personlig blogg” där man skriver om allt mellan himmel och jord. 

(Typ om fikat man åt i eftermiddags och hur mycket plugg man har just nu).

Detta har funkat för ett fåtal, men för de allra flesta är det tyvärr slöseri med tid. 

Den hårda sanningen är att folk inte bryr sig om ditt liv förrän du redan är känd. 

Och känd blir du genom att bidra med någon typ av värde. Inte genom att låtsas vara känd innan du är det. 

Hänger du med? 

Lösningen är att istället välja ett ämne – en så kallad nisch – och hålla sig till det. 

Det är på det sättet din webbsida kommer växa sig tillräckligt stark och börja producera pengar.

Det andra misstaget?

2. Man väljer ett extremt specifikt ämne och begränsar därmed sidans potential. 

Lösningen är att skapa sin webbplats inom ett stort och brett ämne, men börja bygga ut en del av detta i taget. 

Du bör se din webbplats som en ”samlingspunkt” som binder samman flera olika, mindre kategorier.

Om ämnet för din blogg är ”Livsstil”, kan dina underkategorier till exempel vara ”Mode”, ”Resor”, ”Mat” och ”Träning”. 

Du börjar sedan med att bygga ut sektionen ”Resor” med inlägg som ”De 10 bästa platserna att besöka i Prag”.

En till sak du bör tänka på är att din webbplats ska ha en särskild vinkel som gör den unik.  

Så, hur vet du vilket ämne din webbplats ska handla om?

”Ikigai” kan hjälpa dig lista ut det.

Hitta din nisch med hjälp av Ikigai

Har du någonsin funderat på varför många jobb är så tråkiga?

Ibland känns det som att det bara finns två alternativ:

#1: Jobba med något tråkigt tillräckligt länge för att tjäna ihop en skaplig summa pengar lagom till ålderns höst…

#2: …eller jobba med något du gillar och tillbringa dina dagar ätandes nudlar och ketchup 

Det många inte vet är att det finns ett tredje sätt:

Ett japanskt koncept som stavas IKIGAI.

Ta en titt på den här bilden:

Ikigai diagram på svenska

Som bilden visar är Ikigai en ”sweet spot” där fyra olika saker möts:

  • Vad du älskar
  • Vad du är bra på
  • Vad du kan få betalt för
  • Vad världen behöver

Varför tar jag upp detta i en guide om att tjäna passiva inkomster online?

För att om jobbar inom din IKIGAI-zon blir dina chanser att lyckas så mycket större.

(Dessutom blir det mycket roligare).

Du kommer alltså att jobba med något meningsfullt och roligt som passar dig, samtidigt som du får betalt för det.

Och du kan göra det från stranden på en paradisö någonstans.

Perfekt, eller hur?

Du behöver alltså hitta ett ämne som matchar fyra kriterier:

1. Du ska tycka om det (eller åtminstone vara hyfsat intresserad av det.)

2. Du ska kunna en del om ämnet (eller åtminstone vilja lära dig mer.)

3. Det måste finnas produkter och tjänster i denna nisch (så du kan få betalt.)

4. Det måste finnas ett värde för andra.

Låt oss nu hitta en bra nisch åt dig genom att gå igenom dessa fyra steg var för sig.

Steg 1: Skriv ned alla dina intressen​

Innan vi gör något annat vill vi helt enkelt få ned alla våra intressen på papper.

Tänk ”brainstorm” här.

Det spelar ingen roll om dina idéer inte är fullt utvecklade än.

Faktum är att det är bättre om du bara får ut allt framför dig.

Ett intresse behöver inte betyda att du har en extremt stor passion för ämnet.

Huvudsaken är att du kan tänka dig skriva eller skapa en bra mängd videor om det.

Har du stora kunskaper inom ett ämne kan det väga upp för brist på passion till en viss del, eftersom det kommer att bli betydligt lättare och gå fortare för dig att producera texter och annat innehåll om detta.

Svårt att komma på några nisch-idéer?

Jag har satt ihop en lista med över 70 lönsamma ämnen som du kan sno och bygga din egen sajt kring. Du kan se ned den gratis här.

För att komma på fler saker du är intresserad av kan du ställa dig själv några frågor:

  • ”Vad jobbar jag med, eller vad pluggar jag?”
  • ”Vad gör jag när jag inte jobbar eller pluggar?”
  • ”Vilka fritidsintressen har jag?”
  • ”Vilka saker har jag köpt de senaste månaderna?”
  • ”Vad lägger jag mest tid och energi på?”
  • ”Vilka slags videor brukar jag kolla på på YouTube? (Kolla din sökhistorik!)”
  • ”Vilka öppna flikar har jag i webbläsaren på min telefon eller iPad?”
  • ”Hur skulle man kunna sammanfatta min livsstil med några få ord? (Student, arbetare, pensionär, aktivist, musiker, orten-bror, Volvo-raggare, hund-ägare, backpacker, trendsättare, osv.)”

PS: Din ”klassens”-nominering kanske kan hjälpa dig här?

Efter att ha gått igenom dessa frågor själv lyckades jag på några minuter komma på en lista på 25 saker jag själv är intresserad av:

  • Piano
  • Klättring
  • Skateboarding
  • Elektriska skateboards
  • SEO
  • Digital marknadsföring
  • Webbprogrammering
  • WordPress
  • Privatekonomi
  • Passiva inkomster
  • Filosofi
  • Samhällsvetenskap
  • Personlig utveckling
  • Resa
  • Äta på restauranger
  • Konverteringsoptimering
  • UX design
  • Spela kort
  • Parkour
  • Ligga på stranden och bada
  • Spela CS:GO
  • Jobba digitalt
  • Politik
  • Historia
  • Skrivande

 

Vad du är intresserad av kommer såklart att skilja sig markant från det jag skrivit ned, eftersom alla människor är olika. 

Detta är också en av de största fördelarna med IKIGAI-metoden – det finns utrymme för många personer att ta tillvara på möjligheten samtidigt.

Steg 2: Kom på några relaterade produkter och tjänster

Nu vill du försäkra dig om att det finns produkter och tjänster att köpa i relation till det ämne du valt.

Själva ämnet behöver inte vara en produkt eller tjänst i sig.

Det måste dock finnas några grejer att marknadsföra i din nisch för att du ska kunna få betalt.

Om jag skulle göra en sajt runt ett av mina intressen, låt oss säga Resor, måste jag först tänka ut vad sidan ska handla om, och vilken typ av läsare jag riktar mig till.

T.ex. skulle jag (om jag var familjefar) kunna skapa en sajt som hette FamiljeResor.se där jag diskuterade alla resmål som skulle kunna vara intressanta för barnfamiljer.

Till exempel Legoland, Bamses värld, Disneyland, eller varför inte charterresor till något all-inclusive-hotell på Cypern?

Denna webbplats skulle ha många potentiella produkter att marknadsföra, inklusive:

  • resor
  • hotell
  • öronproppar till flyget
  • portabla barnvagnar
  • bekväma bärselar
  • ljudböcker inför resan
  • sköna hörlurar
  • resekuddar
  • …osv

Listan kan göras lång.

På samma sätt vill du tänka när du väljer ditt ämne. Som tur är har de flesta ämnen relevanta produkter eller tjänster att marknadsföra med lite kreativitet.

I detta steg behöver du inte oroa dig för huruvida du kommer kunna bli partner med några företag som säljer dessa produkter.

Faktum är att det kryllar av sådana möjligheter.

Särskilt när du skapat en sajt om ett relevant ämne finns det massor av företag som gärna ger dig en del av vinsten i utbyte mot att du hänvisar folk till dem.

Senare i denna guide kommer jag visa dig hur du hittar dessa företag.

Men först måste vi gå vidare till steg 3 och se till att vi faktiskt har koll på ämnet i fråga:

Steg 3: Kontrollera dina kunskaper

I detta steg vill du kontrollera dina kunskaper.

Du vill helt enkelt försäkra dig om att du kan tillräckligt mycket om ämnet för att kunna skriva om det.

Tack och lov behöver du inte alls vara någon expert.

Du har ju Google bara ett par knapptryck bort.

Nej, huvudsaken är att du antingen kan lite mer än genomsnittet om detta, eller är lite mer villig att lära dig mer än vad genomsnittet är.

Frågan lyder alltså:

1. Känner du att du kan tillräckligt om ämnet för att i teorin kunna skriva 30 artiklar relaterade till det?

2. Om nej, skulle du vara beredd att lära dig tillräckligt för att kunna det genom att göra research och läsa bloggartiklar du hittar på Google?

Är svaret ja på NÅGON av dessa frågor så har ditt ämne fått godkänt i detta steg.

Är svaret nej på båda bör du prova med ett annat ämne.

Så enkelt var det. Dags för den sista kontrollpunkten:

Steg 4: Skapar jag något värde för andra genom denna sajt?

I detta sista steg vill vi helt enkelt försäkra oss om att det vi gör kommer bidra positivt till andra människor på ett eller annat sätt.

Vi vill alltså undvika att producera innehåll av dålig kvalitet eller om ämnen som gör mer skada än nytta för folk (t.ex. Casino eller SMS-lån).

Det kanske låter flummigt, men…

Det är viktigt att du kan stå för det du skapar och vara stolt över det. Annars kommer du snart att bli omotiverad och ge upp.

Försök hitta någon ”större mening” med det du gör, förutom enbart för pengarnas skull.

Om du skapar en sajt om familjeresor som den jag tog upp tidigare kan du till exempel säga ”Min sida hjälper barnfamiljer utforma den perfekta semestern och skapa goda minnen för livet”.

Den information du bidrar med på sidan hjälper ju familjer ta bättre beslut.

Kanske jämför du priser på olika hotell på din sida?

I så fall hjälper du folk spara pengar.

Alla framgångsrika IKIGAI-sajter har någon slags ”existensberättigande”. Det bör även din ha!

Sådär, då var du klar med de fyra stegen för att välja en nisch!

Förhoppningsvis fick din idé godkänt på alla fyra, och i så fall kan du gå vidare till nästa kapitel.

Om inte är det bara att gå tillbaka till början av detta kapitel och brainstorma fram en ny idé.

Sedan är det bara att gå igenom de fyra stegen på nytt och gå vidare när du hittat en nisch som funkar! 🙂

I nästa kapitel går vi igenom hur du får din sida att dyka upp på Google. 

Ses där!